VRATA DO
Tekst: Fabrice Roger-Lacan
Redatelj i autor adaptacije: Rajko Minković
Igraju: Jadranka Đokić i Živko Anočić
Glas: Sunčana Zelenika Konjević
Prevoditeljica: Željka Somun
Glazba: Svadbas (Jura Ferina, Ljubica Gurdulić, Pavle Miholjević), izdavač Menart
Oblikovanje svjetla: Marino Frankola
Oblikovanje zvuka: Bojan Kondres
Fotografije i video spot: Mak Vejzović
Dizajn propagandnog materijala: Sara Dumančić
Produkcija: Teatar EXIT
Premijera: 4.4.2025. u Teatru EXIT
Zahvaljujemo Zagrebačkoj pivovari.
Autor Fabrice Roger-Lacan poznati je francuski scenarist i kazališni pisac, dio je uskog kruga dramatičara koje kritika i publika vole jednako kao Yasminu Rezu ili Floriana Zellera.
Kazališni tekst Vrata do premijerno je izveden u Parizu 2014. godine, a ovo je po prvi puta da se izvodi kod nas u prijevodu Željke Somun.
Tekst Fabricea Roger-Lacana kroz dva lika, “Nju” i “Njega”, kao da za polazište uzima izreku “susjed je štetna životinja vrlo blizu čovjeka…”
„Ona“ je psihijatrica. „On“ je produkt-menadžer u velikoj tvrtki, odgovoran za plasman jogurta.
Fabrice Roger-Lacan spaja ta dva bića koja sve razdvaja; karakter, svemir, centar interesa, profesija.
Oboje su izgubili sposobnost preispitivanja, previše su zaglibili u svojim navikama, izgubili su svu retrospektivu i sposobnost prosuđivanja sebe, izgubili su svu lucidnost o svom društvenom odnosu.
Ukratko, onaj drugi, štoviše, njegov bližnji štetan je uljez za njihov sebičan duševni mir. Ipak, njihov će susret u svakome od njih izazvati zrcalni efekt koji otkriva tko su zapravo.
Naše društvo razdvaja, umjesto da spaja ljude, licem u lice eksplodirat će njihovi paradoksi.
U ovom inteligentnom, dirljivom i originalnom tekstu svjedočimo finoj studiji likova kroz duhovite replike protkane nježnim i ironičnim humorom.
Trajanje predstave: 70 minuta
“VRATA DO” U TEATRU EXIT: BURNA RAZLIKA U SRCU (SVAKOG) ODNOSA
“Glavna junakinja drame »Vrata do« dramatičara Fabricea Roger-Lacana po zanimanju je psihoanalitičarka, što samo po sebi donosi na scenu nemali komički potencijal.”
“Psihoanalitičarku glumi Jadranka Đokić, borbeno temperamentno i vehementno, točno u skladu s propisanom karakterizacijom, ali isto tako mjestimično i dirljivo bijesno na samu sebe, zbog čega lik sve više podsjeća na razjarenog bika kojemu najviše od svega treba prepoznavanje istine da svijet nije korida i da bi eventualno mogao malo prošetati livadom, umjesto da se stalno zabija u neku ogradu.
Njezin susjed je skromni radnik u marketingu, u glumačkoj interpretaciji Živka Anočića.
On je oprezan, nježan, nesiguran i blago zgranut intenzivnim erupcijama svekolikih frustracija svoje prve susjede.
Ona se, pak, ne može načuditi njegovoj »naivnosti«.”
“Tu treba spomenuti i živ, duhovit prijevod Željke Somun, pun suvremenih kolokvijalnih idioma.
Oba glumca i napadaju i brane svoje likove mnoštvom finih, odlično tajmiranih emocionalnih nijansi, što zapravo i jest glavni zalog ove predstave: na EXIT-ovoj sceni sa samo jednim stolcem i dva paravana, moć izvedbe je na emocionalnom plesu sjajno odigranih glumačkih varijacija.
“Kao i u mnogim drugim predstavama Teatra EXIT, političnost izvedbe nije u držanju prodike okupljenoj publici (…), nego u demonstraciji težine ljudskog uvažavanja i približavanja.”
“Zato i kazalište koje se bavi umjetnošću dijaloškog rasta i prihvaćanja onoga što nam je najstranije kod drugih ljudi (ili sebe) često napravi puno za svoju zajednicu, makar se predstava ne reklamira kao »angažirana«.”
Zapravo, gluma je ovdje lukavi demitologizator, ali ne onaj koji nam drži poučno predavanje s podignutim kažiprstom, nego onaj koji nas razoružava upravo mekim točkama uzajamnog razumijevanja.
Nataša Govedić, Novi list
(NE)POMIRLJIVOST KARAKTERA
“Suprotnosti karaktera, pogleda na svijet, životnih odabira i prioriteta dvoje ljudi kojima je naoko zajedničko samo što su se, eto, zatekli živjeti u istoj zgradi, podvrgavaju se uvijek iznova ispitu. Najlakše bi, dakako, bilo odustati, prepustiti sve nerazumijevanju i odlučiti da neće biti sljedećeg razgovora. No, kod njih dvoje opet do tog razgovora nekako dođe. I upravo je u sadržaju, neočekivanim motivima koji iskrsavaju i produljivanju konverzacije koja omogućuje ironizaciju, zanimljivost Roger-Lacanova teksta.”
“Ovakva struktura scenskih zbivanja traži izvrsne interprete, a to je područje kojem je Exit uvijek poklanjao osobitu pažnju. Ni u ovome slučaju nije drukčije. Na također „exitovski“ prepoznatljivoj praznoj sceni, na kojoj se tek jednim naslonjačem i uz nekoliko crnih panela uspijevaju ostvariti prostori odvijanja prizora, Jadranka Đokić i Živko Anočić suvereno su, s lakoćom koja, ipak, na premijernoj izvedbi nije prelazila u rutinu, kreirali karaktere čija je iščašenost taman tolika da dopušta ironizaciju, a ne narušava uvjerljivost.”
Potvrdivši odrednice estetike Teatra Exit, “Vrata do” predstava je koja sažima čvrst tekst, vrsne glumačke izvedbe i produkcijsku jednostavnost, što će joj, kao i brojnim drugim Exitovim naslovima na sličnome tragu, vjerojatno osigurati dugovječnost.
Leon Žganec-Brajša, Vijenac
ĐOKIĆ I ANOČIĆ DOBAR SU SPOJ: TJERAJU NAS DA SE ZAPITAMO I DOBRO NASMIJEMO VLASTITIM NAVIKAMA
“Predstava ‘Vrata do’, koja je premijerno izvedena u Teatru EXIT 4. travnja ove godine, već je stekla veliku popularnost. Tome svjedoči prepuno gledalište na izvedbi održanoj 12. travnja, a mnogobrojni su gledatelji velikim pljeskom ispratili odličnu Jadranku Đokić i Živka Anočića koji tumače glavne uloge u ovoj novoj komediji Teatra EXIT.”
“Kroz simpatične i nadasve duhovite dijaloge Đokići i Anočić vješto donose priču o odnosu prema bližnjemu, odnosno susjedu koji nam je ‘preblizu’ i čija nas prisutnost ponekad guši, ali i tjera na preispitivanje samoga sebe.”
“Poznata i svestrana glumica Jadranka Đokić, koja iza sebe ima velik broj kazališnih i TV uloga, autentično je iznijela ulogu pomalo naporne psihijatrice koja se voli hvaliti svojim intelektom. Njezina humoristična izvedba izazvala je salve smijeha i oduševila publiku.
I njezin partner u predstavi Živko Anočić, poznat po brojnim ulogama u kazalištu i na filmu, izvrsno je utjelovio samca koji je u potrazi za savršenom partnericom, ne voli puno pričati i po prirodi je jednostavan i manje svadljiv. Ovaj već priznati zagrebački glumac već je pokazao svoj talent u brojnim komedijama pa ne čudi da je autentično i s puno humora iznio ovu ulogu na sceni.
Đokić i Anočić imaju posebnu sinergiju na sceni, stoga su dobitna kombinacija za odličnu atmosferu među glumcima, ali i u publici koja je više puta kroz predstavu nagradila odlične izvedbe ovih talentiranih glumaca.”
Minimalna scenografija, promišljena režija, pregršt humora i dobri glumci – sve je to pokazatelj da bi ova predstava mogla biti još jedna uspješnica Teatra EXIT.
Maja Šubarić Mahmuljin, Generacija.hr