SJAJNE STVARI - Studio Exit | Teatar EXIT

Teatar EXIT

SJAJNE STVARI – Studio Exit

SJAJNE STVARI – Studio Exit

14.02.2025., Petak 19:00
Studio EXIT (Gundulićeva 37/1)
KUPI ULAZNICU / BUY TICKET

15.02.2025., Subota 19:00
Studio EXIT (Gundulićeva 37/1)
KUPI ULAZNICU / BUY TICKET

SJAJNE STVARI

Tekst: Duncan Macmillan u koautorstvu s Jonnyem Donahoeom
Režija: Matko Raguž
Igra: Filip Križan
Glazba: Matija Antolić

Fotografija: Matija Kralj

„Imaš 7 godina. Mama je u bolnici. Otac kaže da je ona učinila nešto glupo. Majka ne može naći razlog za sreću. Ti počinješ zapisivati sve što ti padne na pamet, a što bi bilo vrijedno življenja. I tu listu ostavljaš na njenom jastuku. Znaš da je čitala, jer je korigirala pogrešno napisane riječi.“

Radi se o toploj i dirljivoj ispovijesti čovjeka koji igra sebe od sedmogodišnjeg dječaka pa do odrasle dobi te njegovoj želji da pomogne majci koja pati od depresije. Može li joj tisuću razloga za sreću pomoći da se iz nje izvuče?

Duncan Macmillan nagrađivani je britanski dramatičar i scenarist. Neke od njegovih najpoznatijih drama su Lungs (postavljena i u Teatru EXIT 2016. godine), People, Places and things i Every brillliant thing. 

Trajanje predstave: 65 minuta

TRANSFORMACIJA KAZALIŠNE IGRE: BRISANJE GRANICA IZMEĐU SCENE I GLEDALIŠTA

“Tako se predstava iz ludičnosti početka, duhovitosti, smijeha, dijeljenja obilježenih papirića prelijeva u kazališnu seansu u kojoj su svi gledatelji sudionici psihotičnoga, tužnoga i melankoličnoga svijeta dječaka koji je, kako bi zadržao prisebnost i potaknuo sreću koja mu stalno bježi, ispisivao sve riječi koje ga čine sretnim.”

“Dječačkom energijom i zaigranošću na tankoj granici kazališnoga i stvarnoga svijeta, ulazeći u publiku izravno i neposredno, gledatelje je umnogome zaintrigirao dramski umjetnik Filip Križan (…)”

U Studiju EXIT uvijek se može očekivati neko iznenađenje, pomicanje granica, žanrovska heterogenost, hibridnost, drukčija glumačka ekspresija.

Vesna Muhoberac, Kazalište.hr

 

***

 

MONODRAME O UNUTARNJIM UPORIŠTIMA

“Filip Križan u suradnji s redateljem Matkom Ragužem napravo je predstavu »Sjajne stvari« (2014.), inače veliki europski hit koji se otisnuo u svijet s edinburškog Fringe festivala da bi u deset godina svog postojanja osvojio sve glavne pozornice globalnih metropola, a snimka jedne od predstava postoji čak i na pretplatničkom kanalu HBO.
EXIT ga igra kako je originalno i zamišljen: snažno se oslanjajući na publiku, inzistirajući da lica iz gledališta pročitaju replike s komadića papira ili ponavljaju zadano pitanje (»Zašto?«).
»Sjajne stvari« oblikovane su i kao umekšana dramaturgija psihodrame: svatko iz gledališta može preuzeti funkciju dramskog lika i za nas je odigrati u novom svjetlu, što uvijek donosi sa sobom snažan šarm ljudske interaktivnosti.”

“Filip Križan u »Sjajnim stvarima« probija se zahtjevnom zonom pregovaranja na licu mjesta s publikom, pritom znalački kontrolirajući svoj izvedbeni fokus.”

Monodrama se pokazuje kao hipersocijalni socijalni magnet.

 “Publika surađuje i zdušno i toplo, dakle još jednom se pokazuje ispravnim dobri stari evolucijski princip prema kojemu manje od devedeset i pet posto ljudske vrste istinski uživa u načelu kooperativnosti (što ne znači da ne stradamo od pet posto onih koji pokreću ratove ili su najgori neprijatelji samima sebi), tako da je suradnja glumac/publika ujedno i metoda koja pretvara ovu izvedbu u izgradnju male zajednice.
Predstava ne nudi laka rješenja, niti je čak naročito poetska u listi »sjajnih stvari« u kojima uživamo (stalno ih nadopisujući), ali velika joj je vrlina propitivanje što to znači živjeti s depresivnim roditeljem ili osobno stradati od depresije.
U oba slučaja, kako je to zapisala spisateljica Karen Blixen, »sve usamljenosti, tuge i povrede mogu se podnijeti kad se o njima počne pripovijedati«. Osim toga, nije slučajno da je stara grčka riječ za osobu persona, u značenju: maska. Svi mi neprekidno dijelimo socijalne maske, a na primjeru »Sjajnih stvari« vidi se da smo voljni i spremni razmijeniti čak i maske bolesti. Režija Matka Raguža poštuje zadanosti originalnog teksta, eventualno tek nadopisujući listu preživljavanja domaćim imenima (primjerice, na popis dospijeva Dražen Petrović), ali i režijski je naglasak na tome da čovjek liječi čovjeka.

Kazalište je susretište; prilika da se igramo s drugima u publici djeluje jače od normabela. Izbor Filipa Križana za glumca koji prezentira »Sjajne stvari« važan je i točan zato što je riječ o iznimno senzibilnoj glumačkoj ličnosti koja rijetko ima priliku pokazati svoju snagu, dok je ovdje (unatoč temi depresije) unutarnja snaga lika pojačana i glumčevom unutarnjom pasioniranošću prema čitanju i glazbi, ali i ljudima koje ne poznaje i s kojima promptno mora sklopiti »pakt o suizvođenju«.

“Ovako je naglasak na »socijalnom koncertu« suigre glumca s publikom, što također donosi toplu i slojevitu umjetničku vrijednost.”

Nataša Govedić, Novi list

 

***

 

BAŠ POPUT GLADIJATORA, FILIP KRIŽAN U SVAKOJ NOVOJ IZVEDBI GINE ILI POBJEĐUJE

“Zato je, zbog svoje teme, ovo izuzetno važna predstava koja pokazuje u kojoj mjeri kronična depresija uništava živote svih koji žive uz oboljele (i vole ih), s posebnim naglaskom na djecu koja i sama odrastaju u depresivne ljude.”

“Glumac doslovno igra na rubu, ne znajući kakvi ljudi sjede oko njega, kako će reagirati, hoće li se pogubiti, početi smijuljiti od nelagode, hoće li slijediti njegove upute ili neće. On stoga u svakoj izvedbi igra neku posve novu predstavu, jer oko njega su neki novi ljudi, njihova je suigra opet ono što ni na koji način ne može predvidjeti. Običnom (pa i profesionalnom) gledatelju nemoguće je zamisliti koliku koncentraciju glumac mora imati za takvu izvedbu, koliko je glumačkog iskustva, ali i samopouzdanja potrebno da se iz večeri u večer upušta u takav izazov.”

Stoga se treba diviti načinu na koji ovaj glumac rješava sve izazove, ali i Ragužu što je ovu predstavu (po)stavio u prave ruke. 

Bojana Radović, Večernji list

XXII. TKT FEST U TUZLI, BiH, 2024. 

Predstava SJAJNE STVARI – nagrada za najbolju predstavu prema ocjenama publike.  

Tags   

Centar za postavke privatnosti

Google Analytics

Ne želim praćenje mojih aktivnosti na stranici.
Isključite kako bi onemogućili GA kolačiće.
Ukoliko ste dali pristanak na Demografsko i interesno praćenje korištenja stranice ovaj kolačić će vam biti serviran.

_ga