BAKICE
GOSTOVANJE: Kolektiv Igralke, Savez udruga Molekula, KUD Transformator (SLO)
Autorice: Sendi Bakotić, Ana Marija Brđanović, Tjaša Črnigoj, Anja Sabol, Vanda Velagić
Redateljica i dramaturginja: Tjaša Črnigoj
Istraživačice i izvođačice: Sendi Bakotić, Ana Marija Brđanović, Anja Sabol, Vanda Velagić
Socijalna antropologinja: Vanda Velagić
Osobne priče podijelile: Albina, Ljudmila, Marta, Suzana
Scenografkinja: Paola Lugarić
Kostimografkinja: Tanja Blašković
Izbor glazbe: autorice i Sun Matt
Tehnički voditelj predstave: Marin Lukanović / Emir Mulalić / Matijas Kozić
Obrada zvuka: Sebastijan Tomažin
Dizajner vizuala: Oleg Morović
Fotografije: Miranda Legović, Nada Žgank
Sufinancirali: Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture, Studentski kulturni centar Sveučilišta u Rijeci, Javni sklad za kulturne dejavnosti Republike Slovenije
Premijera: 21. prosinca 2020. u Rijeci u okviru programa Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture
Dokumentarna predstava Bakice nastala je prema svjedočanstvima siromašnih starijih žena koje u Rijeci preživljavaju skupljajući plastične boce.
U gradu su svugdje oko nas, ali tko su one? Koje su njihove životne priče? Što im je bitno u životu, što im daje snagu? I kako doprinose društvu, iako društvo to možda ne vidi, ne broji i ne priznaje?
Ovo je predstava o radu, dostojanstvu, mladosti i starosti, preživljavanju i životu žena starijih od 65 godina, i o svima nama.
Autorice predstave povezale su se sa četiri žene koje su si odabrale imena Albina, Marta, Suzana i Ljudmila. Na osnovi priča tih žena autorice su u procesu skupno osmišljenog kazališta napravile predstavu u kojoj se te priče povezuju s pričama njihovih vlastitih baka i drugih žena koje poznaju. Pozicija žene istražuje se kroz prizmu društvenih vrijednosti kao što su socijalna sigurnost, (ne)ravnopravnost, socijalna uključenost te dostojanstven život. U vrijeme kada je postalo “normalno” prolaziti pored ljudi koji kopaju po kontejnerima, pitamo se gdje smo i kamo idemo, kao pojedinci i kao društvo.
Dokumentarna predstava “Bakice” (2020.) u režiji slovenske redateljice Tjaše Črnigoj igrala je na međunarodnim festivalima: Theatertreffen-Stückemarkt u Berlinu (2022.), Mladi levi u Ljubljani (2021.), Prestopi u Mariboru (2023.), Zoom festivalu u Rijeci (2021.), Ex teatar festivalu u Pančevu (2023.) i drugim. Predstava je gostovala kako u kazalištima poput Kazališta Ulysses, INK Pula, Centra mladih Ribnjak u Zagrebu, Kotar teatra, tako i u manjim mjestima u Hrvatskoj i Sloveniji s preko 35 izvedbi.
Trajanje predstave: 1 sat i 25 minuta
Predstava Bakice bila je prva suradnja autorsko-izvođačkog Kolektiva Igralke i redateljice Tjaše Črnigoj, a igrala je na jednom od najvažnijih europskih kazališnih festivala, berlinskom festivalu Theatertreffen-Stückemarkt, festivalu Mladi levi u Ljubljani i mnogim drugima. Nastavile su suradnju u diptihu iz 2023.g.: Spolni odgoj II: Borba (produkcija Slovenskog mladinskog gledališča, Maske i Mesta žensk, Ljubljana) i Cure (HNK Ivan pl. Zajc, Igralke i Zavod VIDNE), koji dobiva brojne nagrade na nacionalnim i regionalnim festivalima, dok je Borba gostovala i u značajnom kazalištu HAU – Hebbel am Ufer u Berlinu, selektirana je za festival Bitef u Beogradu i mnoge druge.
KOLEKTIV IGRALKE
Kolektiv Igralke čine četiri prijateljice i diplomantice studija Gluma i mediji Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci u klasi Rade Šerbedžije i Lenke Udovički: Sendi Bakotić, Ana Marija Brđanović, Anja Sabol i Vanda Velagić. Ove profesionalne glumice imaju pozadinu završenih fakulteta socijalne antropologije i menadžmenta u kulturi, komparativne književnosti i rusistike te logopedije, a samostalno provode vlastite projekte kao autorice i producentice. Nakon Bakica uslijedila je dokumentarna predstava Crna vuna (2022), nastala u suradnji s korisnicima Udruge za beskućnike i socijalno ugrožene osobe Oaza, redateljicom Oljom Lozicom i Damirom Urbanom, a 2023. g. je nominirana za nagradu za humanizam u kazalištu Baščovjek.
TJAŠA ČRNIGOJ, redateljica i dramaturginja
Tjaša Črnigoj diplomirala je kazališnu režiju na AGRFT te filozofiju i komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Ljubljani, a trenutno je u edukaciji za psihodramsku psihoterapeutkinju pri Slovenskom društvu za psihodramu. Kao kazališna redateljica i autorica djeluje kako na institucionalnoj tako i na nezavisnoj sceni. Nakon Bakica njen najvažniji kazališni projekt je Spolni odgoj II (Nova pošta i Mesto žensk, 2022.-2023.), serija 5 predavanja-performansa o seksualnom užitku žena, koja dobiva nagrade na 54. Tednu slovenske drame i 59. Borštnikovom srečanju, kao i nagradu Društva kazališnih kritičara i teatrologa Slovenije za najbolju predstavu u 2023. godini. Črnigoj je za recentno stvaralaštvo dobitnica Župančičeve nagrade, najviše nagrade Mestne občine Ljubljana za postignuća u umjetnosti te nagrade Ženske o ženskah Mesta žensk.
Igralke – magija stvorena iz ničega.
Stella Defranza, La voce del popolo
“Isprepletenost osobnih priča, statistika i svjedočanstava u nadahnutoj izvedbi četiri izvođačice postupno slika portret suvremenog društva i svih onih koji su se našli na njegovim marginama, osobito žena. Potresna i mjestimice dirljiva izvedba uspijeva u gorkom sadržaju uvijek iznova pronaći trenutke ljudske topline.”
Istinito, angažirano i moćno!
Ivana Pejić, Kulturpunkt.hr
“I opet se možemo smijati, privlači nas užitak igre, pa opet pripovijedanje, pa činjenice, pa uživanje u ljepoti, video snimke, sjene plastike, pripovijedanje i opet pripovijedanje. Predstava neprestano mijenja svoja sredstva izražavanja i očarava nas upravo ovom disperzijom, višestrukošću i raznolikošću kazališnog jezika. Ne dopušta nam spavati upravo pričajući priču na različite načine, uključujući različite spoznajne kanale kod gledatelja ili gledateljica (…) Ne ostavlja nas pasivnima, već nas budi.
Predstava seže mnogo dublje i dalje od kazališnih zidova, onih vidljivih ili nevidljivih. Na kraju krajeva, promijenila je živote četiri osobe. Dobila je medijski odjek koji je aktivirao hrvatsku ljevicu u saboru. Dobila je mnoge donacije koje sada idu u ruke bakica. Prije svega, suautoricama je donijela međuprostor u kojem se različiti svjetovi mogu sporazumijevati, razumjeti, pa čak i stvarati zajedno, a ne samo prolaziti jedan pored drugog.”
Predstava koja ostavlja dubok emotivni trag.
Glorija Fabijanić-Jelović, Vijenac
Važna priča o kojoj će se još dugo govoriti.
Bojana Guberac, Lupiga.com